Mari Menyebut Nama NYA

Kelik-Kelik Dapat DuWet

Our Love Journey

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, September 28, 2009

Cerita Raya

Selamat Menyambut Hari Raya kepada semua umat islam diseluruh dunia...walaupon dah agak terlambat nak ucap...tapi still dalam bulan syawal lagik kan...erm...kalo ikut calendar islam,aku lahir pada 2 Syawal...so pada 2 Syawal tu aku...dengan bangga diri ucap selamat hari lahir kat diri aku sendiri...ceh..macam sedey jerk bunyik nyer,nampak sangat xde owang tau pon pasal besday aku tu...uwaaa.uwaaa...
Tapi bukan itu pokok perkara yg aku nak citer ni...aku nak citer pasal "my journey to kota bharu kelate'...yahuuuuu....

Sebelum tu...aku nak ucap thanks bebanyak kat 'cik & ayah cik' sebab layanan 'superb' diorang kat aku selama 4 hari di sana....u both are rox!!...

Berikut aku citerkan semula secara brief rentetan pengembaraan aku ke kelantan.

(*_*) 19 - 20hb Sept 2009 (+_+)
Selepas selesai berjualan daging lembu (business kecil2lan) kire2 kul 7.40pm,rush balik umah nak mandi2,packing2 baju..walaupon dalam kepenatan tapi ku gagahkan jugak demi 'excitednyer'aku nak gi beraya kat kampung owang...hak hak hak..

aku rase malam aku tinggalkan umah aku,rasenyer cantik skit la kan dari tongkang pecah...mau berserabut kepala hotak mak aku kalo nampak rumah aku malam tu...hehe..almaklumlah nak kejar masa...takot2 sampai lambat plak kat kelantan nanti...so tepat kul 9.00 malam aku trun bawah,oh ya lupe plak nak bagitau..yang pi ader 5 orang (bakal bapak mertua aku,bakal mak mertua aku,bakal adik ipar aku yang cantik manis-->adik ina..(hehe nasib baik die xbace belog aku kalo tak mau kembang lubang idung dek pujian aku ni) n last but not least my beloved fiancee'.yang pandu keta nyer encik AB AHAD (bakal bapak mertua aku) so kami boleh la berehat sepuas2 nya..terutamanya aku yang tido tak ingat dunia siap meleleh air liur basi aku...hehe...tapi yang paling bestnyer bile satu ketika aku berlaga kepala ngan adik ina dek kerana mengantuk yang bukan kepalang...ha ha ha...

Malam tu aku rase seolah2 berada di awang2an kenapa aku feel sedemikian,rupa2nya baru la aku tau En.AB AHAD bawak keta macam bawak kapal terbang....fuyoooo...laju tu...perjalanan kami mengambil masa lebih kurang 4-5 jam macam tu la...aku tak ingat sangat...memory sedikit mau lost...setibanya kami di rumah pusaka itu,masing2 dah tak tahan ngantuk..trus sambung titun..titun..titun...sampai azan subuh dah berkumandang baru la kami bangkit..almaklumlah masjid hanya panjang sejengkal jerk dari umah tu...(wah..wah..wah...lebih2 la plak aku..)kalau nak tau umah pusaka tu (maksud aku umah tunang aku punya Allahyarham atuk & nenek) terletak kat Kg Pulau Melaka,tepi rumah ader satu asrama budak pompuan skolah agama,pastu tepi asrama tu le...jeng..jeng..jeng...umaaaaaahh..Mursyidul Am PAS (Tok Guru Nik Aziz) even though aku tak baper minat hal2 politik kat Malaysia ni,tapi aku tabik hormat spring la kat Tok Guru ni (bukan bodek but it is a fact) yang die ni memang humble walaupon pegang title'Menteri Besar'...berduyun2 owang datang umah die masa raya pertama tu tapi aku xpi...sebab almaklumlah aku kan perempuan melayu terakhir (ceh...hampeh) duk umah jerk...(actually duk melantak membaham tapai yang cik buat)...ha ha ha...huduh nyer perangai aku....

Dalam tengahari,kitaorang gi beraya umah nenek sedare tunang aku...kat area2 Pantai Cahaya Bulan..tapi dalam perjalanan kesana...tiba2...mata aku ari tu agak sial skit sebab aku ternampak satu kelibat manusia tengah panjat2 bangunan tapi agak pelik jerk aku tengok org tu...trus aku pon bagitau kat adik ina...dialog nyer macam ni ..


aku : ina,nampak tak org kat bangunan tu...berbogelkan? alamak orang gila la...


adik ina : eh tak kot kak,tu die tengah buat kerja la tu...memang die kerja bogel2 kot...mungkin kepanasan...


--> tengok la ulasan budak eleena ni...macam ader jerk yang tak kene kan..ader ke patut orang buat kerja panjat2 bangunan tapi bogel2...ish ish ish...eh aper aku merepek ni...(@_#)


tapi aku agak pening2 lalat (@_#) sekejap setelah melihat kejadian itu berlaku depan mata aku...tapi nasib baik nampak from back side orang tu jerk..buat nyer front side mau tak pengsan aku..ari tu..ish ish ish simpang malaikat 44....


setibanya kami di rumah nenek sedare tunang aku tu,die pon tanyalah kat nenek sedare die,menurut beliau orang yang duk panjat2 buat free show tu sebenarnye dah sewel sebab sblom ni die tu mat pet..ish ish ish..


kan dah tak munasabah langsung komen dak eleena tu...hehehe...jangan marah (+_+)...
Ha...ni aku nak citer time kat umah tu plak...aku cam biase la dok melantak jerk aku tak tau la plak dah baper kilo badan aku naik sejak aku sampai kat kelantan...ye la asyik menjamah nasik jerk...dah la nasik tu peberet aku...hari tu aku makan nasi dagang..eh btul ke?ntah la aku pon tak tau nama masakan yang aku tau melantak jerk....tapi tu la....mungkin agak dah lama aku tak makan tapai...so beberapa tangkai(aku tak tau nama daun yang digunakan untuk membalut tapai)jugak la aku baham hari tu...uuuukkkkk (Sendawa) Alhamdullillah..


Untuk hari tu kami pergi 2 rumah jerk tapi dah kenyang sangat2....




(*_*) 21hb Sept 2009 (+_+)

Hari ini...awal2 pagi bute lagi aku dah bangun...almaklumlah aku kan tido sebilik ngan bakal 'Mak Mentua' aku so..kene la tunjuk aku ni jenis yang tak liat bangkit pagi...hehehe (actually memang btul aper..aku bangun awal)..eleh...hehehe...plan ari ni nak gi umah adik bakal bapak mertua aku...nama aku tak ingat saper tapi adik die yang ke-3...die buat open house so kami pon pi...ari ni makan sedap jugak la...(bagi aku sumer makanan sedap kot)...hehehe...sempat lagi kamik main mercun sebijik...sume dah kene tipu ngan mercun tu..hahaha..ingatkan mercun tu power upenye hampeh..ceh..penat jerk aku berlari jauh ingatkan impak nyer hebat...hehehe..but actually nice experience to me...hahaha..

pas main mercun kami pon menuju ke sebuah rumah lain which is umah cik punya mak...best umah die kat tepi pantai...oh ya kami sempat gak la amik gambar walaupon mase tu matahari ha btul2 terpacak kat atas kepala n lagik satu aku yang pakai kasut tumit tinggi BONIA aku tu ceh terpaksa panjat batu2 semata2 nak amik gambar..hehehe...

lepas dari umah cik (isteri ayah cik) punya mak....kami ader plan gile2 nak pi ke pantai..aper nama pantai tu aku tak ingat tapi best gile....ala2 nak pi picnic gitu (picnic kul 2 petang) (0_0)

sampai kat pantai...tunang aku (en.Izmi),adik die angah a.k.a fizi n adik bongsu die..ina gi terkam laut..cam 10 tahun tak pernah nampak pantai & laut yang terbentang luas.....hahaha jgn marah...aku plak ceh sempat layan durian ngan bakal pak mertua aku...en ab ahad...durian tu sedap

sangat....pastu aku gi join diorang berlari2 anak(ceh padahal mcm berlari2 mak budak) menuju ke pantai...tapi bukan untuk berenang tapi untuk menangkap ('tudai) tu bahasa sabahnya merujuk kepada spesis kerang yang berkulit licin dan duk kat dalam pasir pantai...best banyak jugaklah tangkapan kami hari tu...---> hahaha adik ina takut & geli kat tapak sulaiman(actually aku pon geli geleman jugak sebab terpegang tapak sulaiman)...(+_+)

lepas carik2 tudai kami berempat (izmi,fizi,ina n aku) gi berenang...tapi tak lama sebab en.ab ahad panggil sebab hari nak ujan...lagipon cik ab ahad ader skit fobia pada laut dek kerana tunang aku pernah hampir lemas masa kecik...kat laut...sebab en.izmi terlepas dari genggaman en.ab ahad masa bermain2 mandi-manda luckily en.izmi sempat diterkam semula...kalo tak tak merasa la aku bercintan-cintun ngan en.izmi...kan kan kan...ceh.

To Be Continued-->(ni curik2 buat,masa student tengah jawab soalan kuiz)..ceh aper punya lecturer la...hik hik hik....
Sambungan Cerita...
Tak lama lepas tu ujan pon trun dengan agak lebatnya..mase tu orang yang paling seronok adalah En.AB Ahad,yang aku rase la sebab dlm perjalanan menuju ke pantai encik AB Ahad memang dah berdoa2...mintak ujan trun supaya kami tak dpt mandi manda kat pantai tu dek kerana rase fobia beliau..uwaaa..uwaaa...:(( cian kat En.Izmi,En.Fizi n Cik Eleena...hahaha tak dapat mandi puas2...setealh ujan agak reda...kami yang pompuan pon carik la tempat nak salin pakaian...dgn muka yang agak tebal tumpang pondok owang tuk salin baju..
Pas dah salin2 baju trus cabut balik umah tapi dalam perjalanan singgah sekejap pi beli ayam sebab malam tu nak buat BBQ...
Tabik spring la kat cik Eleena sebab die yang prepare rempah ayam tu...bakar pon sooodaaap..huhu n terima kasih jugak ku ucapkan kepada tukang kipas ayam berjaya,En.Izmi cian die mandi peluh malam tu dok kipas ayam..hahaha..ceh air peluh abis menitik kat ayam yang aku makan..o0o0o tu le sebab aku dok tunduk kat die...ceh...rupenye dah termakan ayam berinti peluh cik abang...ish ish ish...
Malam tu jugak 'cik'ajar macm mana nak ikat reben popia serunding...banyak jugaklah aku dapat hasilkan malam tu...fuyoooo bangganye aku dengan hasil ku yang tak seberapa itu...hak hak hak..
Brief aktiviti malam itu :
Makan Ayam BBQ
Buat popia serunding
Semayang
ZzZZZZZzzz
Dah abis citer...hari ke-2 ...di kampung bakal pak mertua...la la la...
+22hb Sept 2009+
Pagi ni aku bangun agak awal gak sebab.time aku dgr azan subuh berkumandang aku pon bergegas bangun nak semayang...chewah solehah nyer aku mase tu...hik hik hik ntah kemana sumer 'syaiton' yang slalu menghasut aku agar liat bangun solat subuh tu pi...hehe..pas semayang aku sambung tidobalik..kali ni giliran bakal mak mentua aku ngan bakal adik ipar aku plak bangun nak gi semayang...hubby ku n adik n bakal bapak mentua aku semayang kat masjid..yela dah umah dkt ngan masjid so takde alasan tak pi semayang kat sane kan...lagi afdal (sebut macam owang arab la)...gitu...
ari ni kami gi beraya kat umah adik ke-2 En.Ab Ahad a.k.a Mr Sunday, pegi sekejap jerk pastu gi umah kak na (satu2nyer adik pompuan bakal bapak mentua aku) owangnyer comel jerk putih gebu cam anak cine jual ais cream...hehe...kat umah die buat pertama kalinyer aku makaaan BUDU dengan jayanya....ye ye ye...mase aku makan cik ngan ayah cik memberikan tumpuan yang tak berbelah bagi kat aku..eh ape plak ni...seriously diorang memang tgk jerk aku makan...mesti dalam hati diorang cakap 'boleh ke budak sabah ni makan budu'...tapi bukan untuk mengampu yer...diulang skali lagi tak mengampu...seriously masakan kak na memang marvelous..delicious...precious...dah dah cukup..
tak lame pastu kami pi plak kat umah bapak mentua adik bongsu Mr.Sunday.tapi aku dah tak larat makan mase tu sebab dah terlalu kenyang membaham makanan kat umah kak na.
dalam kul 4-5 camtu kami balik umah...semayang...pastu aku tido macam ular sawa kekenyangan..
Di malam hari plak kami pi plak kat pasar ape ntah namanya aku tak ingat tapi kat situ memang syurga tudung...pelbagai jenis tudung ade di jual di sini..ceh macam promoter plak aku ni kan...
malam tu aku sempat men'grab' beberapa jenis baju,tudung (Dato'Siti Nurhaliza) yang aku beli satu set ngan adik ina...huhu...cita rasa kami agak sama...so beli la tudung sama...hak hak hak...pastu aku belikan satu baju colour merah tuk Cik...sebab aku sangat suka kat cik...hehe tiada maksud lain ye...and then kat pasar tu jugak aku dapat jumpa asam jawa kegemaran aku...hak hak hak...Hubby n fizi a.k.a angah beli seluar jeans boleh tahan cantik gak...
pas dah puas shopping kami tak balik umah lagi tapi trus gi umah kak na lagi skali untuk melantak makanan sesi malam hari.
dah kenyang baru pulang ke rumah...
semayang
tido sampai pagi...
selesai sesi satu hari...di hari raya ke-3 di kampung pulau melaka--kota bharu--kelantan.

Monday, July 20, 2009

Welcome to the World...

Selamat datang ke Dunia yang fana ini cik lily ucapkan kepada Nur Shamimi Az Zahra binti Mohd Sharipudin...Semoga hidup zara dipenuhi dengan limpahan rahmat dari Allah S.W.T...Peace No War!!..hik hik hik..

oh ya!! yang menarik tentang zara ni ada kat telinga die...lekuk telinga die menyerupai kalimah ALLAH S.W.T..bagi kami itulah tanda Rahmat dariNya..ALLAH MAHA BESAR...


Cik Lily doakan zara jadik anak yang berguna dan solehah..taat pada mak dan abah..cian kat mak susah nak lahirkan zara..:((

Zara ni terpaksa dilahirkan awal dari jangkaan sebab kakak aku(kak yatie) menghidap kencing manis tahap agak merbahaya jugak sebab hari2 kakak aku kena amik suntikan (suntik sendiri) untuk kurangkan kandungan gula dalam darah,semasa mengandungkan zara..Sepatutnya zara kene dilahirkan normal,memandangkan tarikh sepatutnya zara dijangka akan dilahirkan 23hb Julai tetapi doktor kata bahaya kalo zara dilahirkan lambat...sebab kakak punya kencing manis tinggi..so doktor suh lahirkan awal dalam 8hb Julai..untuk paksa zara dilahirkan doktor bagi kakak makan ubat untuk push baby kuar..tapi tak jugak boleh kuar2 setelah 2 hari,doktor amik keputusan soh kakak aku lahirkan zara secara pembedahan...yang takutnya pasal bedah ni..risiko tinggi bagi kakak aku dan zara disebabkan kencing manis tu..kalo tak takde la bahaya sangat...aku kire itulah ujian yang diberikan kepada sesetengah ibu yang mengandung...ni yang buat aku takuuuut...jerk sejak kebelakangan ni..ish ish ish..apelah nasib aku nanti....

Walaubagaimanapun...akhirnya kakak aku dan zara selamat jugak...yeyeye...


Sunday, July 5, 2009

My 25th Besday...

SATU JULAI DUA RIBU SEMBILAN

Panjang umurnya...panjang umurnya...panjang umurnya serta mulia...serta mulia...serta mulia...
uwaaa..cedey jerk besday ku aritu...sebab bie langsung tak wish pon..cedey jerk,tapi tak sangka plak sampai kolej jerk student2 sumer wish besday kat aku...kire glamour gak aku hari tu,..dalam kul 1.30 pm student2 buat surprise party sambut besday aku...thankz to all my student yang celebrate hari tu..I really appreciate it..thankz..

Dalam2 gembira aku haritu terselit jugak perasaan cedey..ceh...sebab bie tak wish lagi die hanya cakap 'dah tua dah hari ni' itu jerk ayat die...cedey kan..kan...kan kalo orang yang kite sayang tak wish besday kite...uwaaa.uwaaa...Tapi takpe sabar tu separuh daripada iman..so aku pun be patient tunggu la jugak kalo2 malam tu bie nak wish..hehe..akhirnya tanpa wish ape2 bie soh aku bukak drawer yang ader bawah tempat duduk aku dalam keta...n then aku bukak plastik tu ader satu kotak kecil warna coklat,dengan gelojohnye aku pun bukak kotak tu..owh so sweet...bie present kan purse..sweet sangat(bagi aku la)..THANK YOU hubby...tu yang buat makin sayang tu...he really know me in and out...(i mean in tu --> my heart ek)..tu memang test aku...suke sangat...so aku post kan kat cni la purse tu untuk kenang2an...









oh ya,setakat ni yang aku SUKE n yang sama besday cam aku...adalah:




Princess Diana
Agnes Monica


Selepas sehari besday aku,ader jugak lagi student aku yang tak puas hati sebab tak dapat celebrate besday aku 01 julai tu so diorang buat belated birthday party kecil2 tuk aku,tu pun kat common room library..ish ish ish budak2 ni..anyway i love that chocolate cake so..sweet and tasty.....



Malam tu plak emak aku(emak aku skang ader kat umah aku) citer kisah aku masa aku baru2 lahir...mak kater time tu hari raya puasa yang ke-2 so sumer orang sibok berhari raya...yang aku plak tak sabar2 nak beraya...sebab tu aku tendang2 perut (mak kuasa 1) aku,tak kirela aku nak kuar jugak time tu..hik hik hik..best jerk mak aku citer..*mak kuasa 1 & mak tu watak yang berbeza,dimana hanya aku sowang jerk paham citer ni..hik hik hik..




ok la lain kali..aku update lagi skunk ni aku busy nak buat keje lain...

Monday, June 29, 2009

It's a Land Below Da Wind..

Aramai ti...ceh,lama tak cakap sabah bah...skali dapat balik ha amik ko tersembur sumer kuar dari anak tekak..hehe..

P/S to Hubby..wer...tak malu masok kampung owang..huhu...

Berikut disenaraikan rentetan perjalanan kami berdua..dalam misi 'Balik Kampung'..

19.06.2009 (pukul 10.00 am-01.00pm)


Rushing gi shopping sebab nak jugak bawak balik buah tangan tuk bala2 tentera kat sabah tu..


shopping macam dalam rancangan kat TV tu plak aper name die tu 'Durian Runtuh Walls'ek...


cayalah bie..ader bakat jadik perunding fesyen la plak kan...yang saya ni plak nama jerk belajar finance tapi bab mengurusnye plak hampeh...erm...gi shopping2 area jalan masjid india jerk..pastu sempat gak la membelek2 kain net (jekel) tuk pakai sanding tapi takde yang berkenan...dah settle sumer balik umah...bie drive...vrooooooommmm....



19.06.2009 (pukul 01.30 am-02.00pm)
hubby ku yang soleh gi cemayang jumaat...bagus2..bie doakan kebahagian kite berkekalan keakhir hayat ...ek..Amin..



19.06.2009 (pukul 02.30 am-03.30pm)


Bertolak dari rawang ke lcct...pegi bie pandu....balik keta jalan sendiri...hehe..thank u fizi sebab jaga keta leklok (walaupun tertumpah air coke kat keta)..uwaaaa hehe...


19.06.2009 (pukul 03.30 am-07.00pm)
ni yang tak besh ni dah xcited nak fly tetiba..'you have one message'...kepada penumpang kami yang dihormati,dimaklumkan jadual penerbangan pesawat AK5153 ke Tawau telah di ubah masa perjalanan iaitu pada pukul 7.30 malam.uwaaa...rosak moooood aku kang jadik moooo plak...uwaaa... tapi nasib baik aku ader hubby yang cool..chewah (mesti terangkat bulu hidung)..hik hik hik..

19.06.2009 (pukul 07.30 am-10.15pm)
huhu...dalam pewut kapal tebang skang ni...tak aci hunny & bie berebut tempat duduk..uwaaa...mentang2 die laki-laki..die berjaya menolak saya ketepi..uwaaa...tak aci..tak aci...30 minit pertama xcited lagi sebab still boleh tengok awan biru...pastu dah no more xcited lagi tapi nasib baik boleh lentok kat bie kan..kan..kan...hehe..lapo la plak..saya pon dengan bangganye tanya kat bie...makan nak?...bie geleng..uwaaa sedey nye...pastu die kater jom ar makan...abg tak sanggup tengok syg lapo..cam tu la ayat-ayat die(kalo tak silap)...kecian la tu konon hehe..padahalnyer muke dah makan singa lapo dah..tu yang bie jadik lembut tu..kecut ek???


To be continued...se ya!!


19.06.2009 (pukul 10.15pm-01.00am)
yahoooo.akhirnya mendarat jugak kami ber2 di tanah tawau...aramai ti....aramai ti....hehe..aper aku merepek ni..ish ish ish tak tergambar aku kegirangan aku time tu mengalahkan kegirangan ku pada zaman kanak2 ku dulu..kalo 5 tahun dulu aku balik sowang2 kali ni balik bawak tunang..hehe biar kene buli ngan abg2 aku..hehe..ceh aku ingatkan bie akan segan2 ngan abg2 aku erm...hampeh..upenye bleh 'ngam' la plak..



setibanya kami di airport tawau,bie mengadu sakit pewut nak melabor amanah saham katenye...tu ar degil nak makan 'lasagne' sangat...tunggu punya tunggu punya tunggu tak muncul2 gak..owang dah nak tutup dah airport ni..ni yang buat risau ni..ish ish ish..saham BATU agaknya yang dilabur tu...



Akhirnya penantian ku berakhir selepas bie muncul bagai hero depan pintu WC.kami pon melangkah kuar menghirup udara segar tawau...ceh upenye bau saham burung banyak la..erm ni lagi satu masalah..mane abg aku ni???..malam tu aku tak pasal2 kene sound ngan abg aku(abg aloi) sebab dah 5 tahun tak jumpe aku bleh plak tak perasan abg aku sebenarnya dah berdiri just in front of aku..aku plak boleh lalu depan die ngan muka 'sombong'ngan'angkuh' ceh...tapi tu bukan salah aku...tu salah otak aku,sebab die dah simpan memori dan gambaran yang abg aku yang aku kenal 5 tahun yang lepas punye la debab tahap bluehyppo..tapi skunk dah tinggal blueNOhyppo..cian abg aku die kene sakit misteri...uwaaa...tak nak cite...aku cedey...tapi aku tgk sejak die kurus muke die dah sebijik abg 1 aku..(abg jul)..tu lagi satu masalah aku nak panggil die abg aloi ke abg jul..aku takut salah org plak terasa hati plak...so aku tak panggil nama die..aku buat bodo jek..sampai kat keta baru aku yakin yang tu abg aloi sebab die cakap pasal esok die kene datang skolah ada mesyuarat...skolah+cikgu=abg aloi..ye ye...tu la keyword yang aku carik!!!



aku tak nak kaco hubby sebab die tengah layaan pemandangan waktu malam(actually tak nampak satu hape pon) sepanjang perjalanan menuju ke umah..kat dalam keta..anak buah aku yang mulut punye la potpet potpet..entertain aku..walaupun aku tinggalkan die dulu mase tu umor tak sampai 1 tahun skang dah umur 6 tahun tapi tau jerk yang aku ni makcik die..seronok jerk aku dengar die cite...bantu mak aku masak la sapu sampah la kat umah...hehe cite cover baik punyeee...anisa..ciklily rindu kamu...uwaaaa...


Dalam kul 11.45pm kami pon sampai kat umah mak...aku yang dah lama tak jumpe mak trus jerkk panjat tangga meninggalkan hubby ku ngan abg aloi kat bawah umah...aku trus carik mak...mak..mak rindu kat mak...hehe macam jejak kasih la plak..pastu baru ar aku bawak hubby jumpe ngan mak(actually memang dah kenal pon) cume kakak ipar aku je (kak tina) yang xcited sgt sebab die tak pernah jumpe hubby ku..in person la konon..hehe...


dapat duduk jerk aku trus bukak cite bual2 ngan mak n kak tin(gelaran bagi kak tina,aku sowang je yang panggil die camtu) hik hik hik..Hubby pulak dapat jerk duduk trus layan tengok TV cite hape ntah tak ingat,pastu mak sediakan sup ayam special tuk kami ber2....wah..bestnyer dapat makan sup ayam mak...tapi yang tak bestnyer sebab dah banyak makan kat pewut kapal terbang tadi langsung tak dapat makan banyak sup ayam mak..hubby plak lepas makan jerk,abg aloi soh die tido dalam bilik abg aloi...malam tu dan malam sterusnya abg aloi tido kat luar..cian die..bilik die dah kene rampas...oppps lupe plak hubby tak trus tido die gi cemayang dulu..pastu die hantar sms kate die nak tido..bye bye sweet dream..gi tido...aku,mak n kak tin...sambung borak sampai kul 2 baru titunnnnn...


20.06.2009 (pukul 06.00am-12.pm)
kul 4.30 pagi macam biase mak dah bangun nak solat..kat umah mak ni tak yah kunci2 jam sebab masjid selang 2 umah jerk dari umah mak..so kalo sape2 yang tak bangkit subuh tu...maknanye telinga ada banyak bijik timah takpon dah kene selimut ngan kulit _ _ _ _ opppsss!!!hik hik hik..mak punye la bergendang kejutkan abg2 aku soh solat sebab sume liat nak bangkit...hubby plak alami 'culture shock' eh bukan la aku rase lagi tepat'time shock' hehe..sebab kalo kat kl solat subuh dalam kul 5.55 am cam tu..tapi kat sabah kul 4 lebih dah bangkit..ish ish ish cian die'shock ek'..

Pagi tu aku buat perangai lama aku masa sblom aku jejak kaki ke semenanjung..hehe..tanpa mandi..aku selamba jerk amik sarapan pagi siap pelawa hubby makan sekali..tapi die dah mandi..uwaaa.malu..malu...mak gorengkan pisang goreng makan cicah ngan sambal udang erm..sedap skali...ari ni abg jul cuti bersempena menyambut kedatangan adik nya sorang ni..sebab plan ari ni nak bawak hubby gi kampung nak jumpe nenek n sedara mara kat kampung..perjalanan dari umah aku ke kampung kalo direct dalam lebih kurang 40 minit je..tak jauh..pon...tapi oleh kerana kami singgah shopping complex yang baru bukak kat tawau tu...so lambat skit la sampai kampung..aku rase la kan pagi tu kami la anak beranak customer pertama yang beli barang time tu..maklum la pagi2 buta dah kuar jalan..cian hubby die masih tak dapat sesuaikan 'time' lagi...iye la kalo tengok keadaan cuaca time rasenye panas terik tapi masih kul 9.00 pagi lagi..hehe...mak shoopiiing sakan nampaknyer,bukan setakat beli buah tangan jerk..ngan periuk,belanga,kuali skali mak beli...dashyat2..

Dah abis shopping kami pon menuju ke kampung..sampai kat umah nenek time tu nenek tengah bual2 ngan mak aku (mak kuasa 1) ngan makcik aku yang aku panggil(ayak jenab)...nenek aku biase la sensitive skit...aku hulur tangan je die dah nangis2..cedey sebab dah lama tak jumpe..nenek cium pipi kanan,kiri..sampai hubby pon kene skali...hahaha...nenek panggil hubby jemi...hik hik hik...pastu aku ngan hubby biar la mak-mak aku ngan makcik2 aku borak2 sementara aku ngan hubby kuar gi carik buah mangga tapi sayang nyer kami balik memang at the right place but at teh wrong time...pokok tak berbuah lagi baru berbunga jerk..kalo nak tau dari umah nenek aku boleh tgk laut...tgk kapal....best..pastu mak aku soh aku bawak hubby gi umah kakak2 aku..mak kate tempat dorang dah dibuat jalan trus ke pantai..pastu kat sane ader buah mangga..tapi bab2 kete manual ni yang aku lemah ni...hubby plak tak nak drive sebab die kater die pelancong..pelancong tak main la drive2 ni ceh..nyampah aku!..tapi nasib baik la aku ader adik sepupu yang volunteer nak jadik driver kami pada hari itu...hehe..sampai kat umah kakak aku,(kak rohaya) kakak aku sowang lagi (kak kanik) bagitau yang kami nak carik buah mangga,die trus soh anak laki die (ayop) yang pada kiraan aku muke die ala2 akim af7 tu...hensem jugak anak buah aku ni..iye la dulu2 aku jumpe masih budak hingusan lagi..hehe..wahh..teror die panjat pokok kejap jerk kami dah ader satu plastik buah mangga...cukup la tu..hehe..erm pas tu kami gi pantai tapi lagi skali at the wrong time iyelah sebab time tu panas terik...air laut pon surut lagi..mana best..tapi aku kagum jugak dulu sebab dulu pantai tu terbiar skang dah ader jambatan lagi...kalo air pasang mesti best boleh lompat dari atas jambatan kalo nak berenang..tapi apa kan daya masa suntuk jerk...

Yang sebenarnya tujuan kami ber2 balik sabah adalah sebab nak bincang pasal hal perkahwinan kami yang InsyaAllah kalau takde aral melintang nak buat by mid of dec this year..so balik tu...hubby nak anta duit..bagi kat kakak..sebab kat sane kakak la yang akan menguruskan sumer persiapan tu nanti...cian die..siape soh die jadik anak sulung kan..hik hik hik...Ha..tu la tujuan utamanya yang sebenarnya..

pas dah tengok2 pantai bie siap amik2 gambar lagik..upenye abg ipar aku ader satu bot tapi malangnya owner die dah gi melancong plak so tak dapat la kami naik bot..kalo tak dah bleh keliling2 pantai..ceh..tapi takpe nanti bulan dec nanti aku nak jugak naik bot tu...

lepas dah tgk2 pantai abg ipar aku yang sowang lagi ajak kami pusing2 kampung naik kepala lori (lori besar yang badan die tak bawak) huuhuu..seram aku naik loriiii ni tapi hubby excited sangat dapat naik lori..cian die..erm layaan je la...tapi bile lori tu dah start jalan best la plak rase orang kat bawah kecik jerk...best jugak upenye pusing2 kampung naik lori..oh ya dah lama aku cite tak bagi tau plak nama kampung aku tu kampung ape kan...actually nama kampung aku tu KAMPUNG BATU PAYUNG nama tu diambil sempena ader satu batu kat laut tu yang bentuk nyer macam payung..tapi aku rase lagi sesuai kalo nama die ditukar jadik KAMPUNG BATU CENDAWAN hik hik hik..pandai2 aku jerk ek nak tukar...

masa dalam perjalanan balik kami terserempak ngan orang yang baru naik dari laut..n trus nak jual udang yang die dapat..best dapat makan udang fresh kami tengahari tu...hubby terkejut jugak sebab udang tu dah la segar2 satu kilo hanya RM7 jerk ape lagi die trus beli lagi 1 kilo utk dibawak balik kl...bayangkan lah bawak balik udang basah naik kapal terbang...ish ish ish...

Dalam kul 2 camtu aku dapat call yang kakak aku (kak yus=kakak sulung)aku dah sampai dari semporna..so kami pon balik la umah nenek aku..sampai jerk mak trus goreng udang tadi dan jugak tudai(macam spesis lala) direbus..erm sedaaap sangat..jarang sungguh aku makan bende2 segar macam ni sejak aku duduk kat semenanjung...aku tgk hubby berselera sangat..menjamah hidangan..bertambah2 nasik...hik hik hik..im happy to see you happy hubby..:)..

pas makan bie nak gi cemayang zuhur..pastu kami bertolak gi bandar tawau..tapi orang tawau takk sebut nak gi bandar..kat sana kami panggil kalo nak gi bandar tu gi 'tanjung' hik hik hik..dalam perjalanan nak gi tanjung,tiba2 abg aloi call soh belikan die dapur gas sebab hari isnin depan die dah pindah mengajar kat skolah pedalaman sebab die nak allowance lebih...soh kitaorang pon pi la carik dapor gas kat giant..dah tu sampai tanjung kakak trus bawak kami gi 'pasar gantung a.k.a pasar philipines tuk beli mutiara..sebab mama hubby pesan belikan mutiara.ceh tak sangka plak aku hubby n kakakku punya kepakaran yang sama iaitu 'bargaining'..terror 2 mahluk ni bab2 camtu...tapi jangan kan kakak aku ngan2 hubby aku skali rambang mata nak beli gelang mutiara jenis macam mane sebab memang sume cantik2 belaka..

Tips: Kalau nak tau samaada mutiara yang anda beli original ke palsu..try kenekan mutiara tu kat api kalo kulit die menggelupas maknanya palsu kalo tak maknanye tu yang ori....okay...renung2kan dan selamat beramal...

pas abis sume kedai kami masuk kat pasar philipines tu kami trus gi pasar tempat jual makanan laut kering,cam ikan kering,udang kering...pokoknyer sume yang kering2 la ader kat situ..amboi hubby memborong nampak..dah abis beli2 barang kami singgah gi makan2 plak...pastu baru kakak anta kami balik umah..sampai kat umah dah dekat kul 7..camtu..sampai2 jerk cousin aku yang paling kecoh skali dah dtg..ngan mak ngan adik2 die skali..nampaknyer meriah la malam tu kat umah aku..tak sampai 10 minit camtu abg aku(abg satar) ngan isteri ngan mak kuasa 1 aku pon ada dtg umah...so malam tu kami plan nak gi makan sayap ayam sebab kat tawau sayap ayam lah yang paling femes skali...tapi malang nye tempat org jual sayap yang paling femes tu dah tutup plak ari tu..cet ape malang la nasib aku time tu...tapi kami trus kan jugak misi kami mencari sayap...ader tu ader tapi tak sesedap yang jual kat depan panggung wayang kong fah tu...uwaaaa....tak dapat makan lagii....uwaaa...tapi takpe la dapat merasa sayap tu dah cukup la walaupon tak sedap mane...cian bie tapi takpe nanti bulan dec kite pi ek...

Ni lagi satu aku nak citer,mase jalan pi tu cousin aku dyan yang drive kete abg aku,tapi masa balik tu die nak balik umah die kan so die naik kete die balik,hik hik hik..nak tak nak malam tu hubby kene jugak pandu keta balik umah..hahaha...kater sangat la die tu pelancong tak main la bwk kete sebab ader driver tapi mlm tu tak leh nak elak..sebab almaklumla..aku hanya berani bawak keta auto jerk bab2 manual ni aku hancus skit...hik hik hik..

Kami sampai umah dalam kul 11 camtu...esok paginyer dah kene siap2 nak balik kl..uwaaa...cian jerk kan tak dapat cuti lama2...tapi takpe yang penting perkara utama kami dah selesaikan...kalo nak cuti panjang2 tunggu pas kawin...kan bie kan...hik hik hik..

seronok rasenyer dapat spend my precious time ngan family...its good to have a big family...sebab masing2 saling bantu membantu...so to all my families out there...i love u all so much...

21.06.2009 (pukul 08.00pm-10.00am)

hari ni pagi2 buta lagi bie dah bangun...sebab katenyer senang utk die bangun sebab die dapat dengar azan subuh dengan jelas...tu la kelebihan kalo duk umah yang dekat ngan masjid.

Dan hari ni jugak mak nampak cam sedey jerk iyela...sebab kitaorng dah nak balik...sebab dalam masa 2 hari tu umah cam happening jerk,keluarga pon datang berkumpul...so mak rase happy tapi..hari ni kami dah nak balik pulak dah...takpe mak..tunggu bulan 12 nanti ek..

kami siap2 n dalam kul 08.30 am dah bertolak gi airport sebab flight kul 10.00...

tunggu punya tunggu kapal terbang pon sampai...kami pon masuk balik kat dalam pewut kapal terbang tapi kali ni destinasi nyer KUALA LUMPUR..bye bye tawau...bye bye sabah...

Now we both back to our normal life...working n working n working...

Tuesday, June 16, 2009

Legenda..

Legenda,satu nama yang menemukan aku dan dia...chewah jiwang plak...hehe..seronok dapat tengok kolej setelah hampir 5 tahun tak jenguk...tapi yang tak best nyer skang kat sana dah ramai awang hitam...tak bestnyer...pastu mak guard & pak guard pon 'cengeh' (btul ke ejaan ni bie?) semacam..



Legenda tak banyak beza dari dulu..tapi agak sunyi skit (tu yang aku rasa) sebab dulu aku tgk lagi happening..



berikut aku ader post gambar2 kat kolej dengan kawan-kawan ku...








Tuesday, June 2, 2009

Penjelajahan 3 Negeri...

Tanggal 30 Mei 2009 - hari bersejarah yazid & Rohani..alhamdullillah selamat jugak kawan sorang tu melangkah ke alam baru...Amin...Tapi disebalik majlis itu,ada satu story yang bagi aku kelakar pun ade,sedey pun ade macam-macam perasaan la ade...ceritanya macam ni...

Malam sebelum kejadian,iaitu dalam pukul 11.05 malam (kalo tak silap la) tunang ku & aku gi pick up cik diera kat bukit jalil (nak bawak balik umah nak jadikan bantal peluk aku malam tu)...hik hik hik..sebab dah plan ngan shahrul nak tengok encik yazid nikah...so kene bertolak pukul 6.30 pagi buta dari Rawang menghala ke Seremban melalui tol..setibanya kami di R&R seremban sambil menunggu ketibaan shahrul(ngan kawan2) & Im and her wife yani.. kami gi breakfast dulu,Jinggoat (Makan Sandwich (Diet la konon ) ngan air Milo ais),Cik Diera Slim (Makan Mihun ngan Milo ais gak) aku (Makan Nasi Goreng jugak ngan Milo ais)...

Semasa kitaorang ber3 makan,ade la satu mamat ni nak tumpang meja sebab tempat makan lain full,so die makan skali..mase tu budak tu pakai walkie talkie,aku ingatkan pekerja kat r&r tu upenye die singgah kat tmpt tu sebab nak gi berkonvoi ramai-ramai..gi pd katenye...so aku pon dengan muke selamba tanya lagi konvoi untuk club ape,die kate utk semua keta2 myvi...nama kelab tu myvians...kebetulan plak keta en.jinggoat kite ni pon myvi gak tergerak la plak ati nak join skali kelab ni sebab tgk yang berkonvoi tu pon boleh tahan ramai...lawa2 plak tu keta dorang..huhu...budak tu nama die apiz dgn cepatnya menyuruh aku isi form ahli..huhu..so nanti boleh join konvoi..tapi peristiwa yang paling tak bleh lupe,mamat ni punyala minat ngan 'hello kitty' sampai aksesori kat hp die pon die gantung ngan patung 'hello kitty'...tp tu tak mengejutkan sangat lagi,sehinggalah budak apiz tu bersemangat memanggil kami ber3 tuk tgk keta die,lawa gak myvi putik ngan no plat WSK kire baru gak la...tapi surprising betul bile budak tu tunjuk dalam keta die semua 'hello kitty' dari tempat duduk,stereng,tmpt letak handphone..sehinggalah kat selipar pon die bantai habis ngan menatang tu (ye tak cik diera???) ....wakakakaka



Tepat kul 7.20 am,shahrul ngan myvi itam & im & yani ngan myvi grey dorang pon sampai...huhu tak dpt konvoi ramai2 pon xpela,dapat konvoi ber3 pon jadik la..hik hik hik..

so dari r&r seremban kami menuju ke seremban berpandukan kepada petunjuk yang diberikan yazid sebelum itu,encik jinggoat siap tampal kat cermin keta lagi direction tu..adoi taubat aku tgk jalan tu punya bengkang bengkok,sampai sakit pinggang...

tapi takpe demi kawan kami harungi jugak...setiba kat satu simpang 4 bermula la episod kami tersesat jalan,uwaaa....sepatutnya kami belok ke kiri kat simpang tu tetapi kalo ikutkan arahan yazid die soh trus jerk kami pon dengan confident nye trus..trus..dan trus lagi sehinggalah kami sampai ke segamat johor..ishk ishk ishk..bile sumer rase pelik semacam jerk kami meng'stop'kan perjalanan...call al plak die kata kene patah balik ikut temerloh...tapi dah tersilap dengar kami gi masuk kat temerloh..tak nampak gak bayang felda lui tu..singgah tanya kat makcik jual kuih..die kater kene trus gi depan lagi habis simpang tu,ha tu la temerloh..rase tak confident plak ngan ckp makcik tu..kami tahan satu pakcik dari meneruskan perjalanan die cian kat pakcik tu cuak die...die kate kami dah jauh sgt dah ni felda tu ader kire2 170 km dari tmpt tu..adoi2..shahrul punye minyak keta dah la tinggal 2 bar,im plak,cian kat wife die yani..mesti sakit pinggang..maklumlah die pregnant.....kami pon rase2 memang dah terlepas moment yazid di nikahkan..uwaa...pakcik tu suh kami gi carik kerayong-->triang-->kemayan-->pastu baru felda lui..akhirnya kami pon sampai ke destinasi tapi mase tu yazid dah nak sanding..nasib baik tak terlepas saat die sanding..serba hijau yazid & nani ari tu..hik hik hik...ahada,nazi,liza and biha jadik gadis bawak dulang hantaran pihak lelaki..amer jadik pengapit yazid...bobby n mai jadik dj...

seronok nyer dapat jumpe diorang sumer..rase pelik jerk sebab dulu sume masih blaja..tak tau lagi hala tuju..skang most of them dah keje...Syukur Alhamdulliah..sementara budak2 lelaki bergosip2..kami budak pompuan siap duduk dalam bulatan lagi,macam majlis tu kami yang punya..hehe..kalo dulu cite pasal study..skang cite sape lagi yang bakal kawin buat masa terdekat ni...hik hik hik..macam2..cam im sonok tgk wife die tgh pregnant skang ni so cute...
best ar makan...sodap...tau encik jinggoat nak topup makanan die tapi shy2 cat konon..huhu..

sesi bergambar start pas...sume ahli keluarga nani & yazid amik gambar...




ok..la sampai cni dulu..nanti nak sambung tentang..lawatan ke xcollege...huhu..bubye..



Monday, June 1, 2009

Aku yang pelupa

hik hik hik..tajuk diatas tu seolah2 me'warning' aku supaya sentiasa menjaga kesihatan dan kecerdasan otak aku ni...uwaaaa tak tau la kenapa semakin hari aku ni makin pelupa plak...sebenarnya dah baper kali aku bukak blog baru tapi selalu terlupa password la,terlupa nak post la...macam2..hik hik hik...rasenye2 aku nak gi jumpa doktor la..tapi aku takut bende2 yang berbau hospital ni..huhu..

ok la sampai cni dulu..sebab nak gi kelas ni nak pedajal student aku...Ok Kelas,Topik ari ni adalah 'Depreciation'